Ura, ihmissuhteet, itsensä kehittäminen, hyvinvointi, koulutus. Yhdistelmä, joka toisinaan vie energisimmänkin arjen suorittajan epätoivon ja väsymyksen partaalle. Olenko riittävä? Mitä minulta vaaditaan? Teenkö oikeita asioita, vai hukkaanko resurssejani ylimääräiseen suorittamiseen? Mikä on oikeasti tärkeää, ja mikä vain yhteiskunnan luoma kuva menestyksestä?

Paineet kasvavat. Epäonnistumisen pelko kalvaa mieltä ja arki muuttuu suorittamiseksi. Päässä pyörii tekemättömien asioiden lista ja ajatus siitä, että pitäisi olla jossain muualla. Ihmissuhteet saattavat kärsiä ja päivät ovat jatkuvaa priorisointia. Silloin rentoumisen tärkeys korostuu. Keho ja mieli tarvitsevat lepoa ja ärsykkeetöntä aikaa pystyäkseen toimimaan tehokkaasti.

Rentoutumisen fysikaaliset vaikutukset kehollemme ovat kiistatta elintärkeitä. Rentouminen edistää vastustuskykyä, lieventää stressihormonien ja lisää mielihyvähormonien erittymistä ja parantaa muun muassa kudosten ravinteiden- ja hapensaantia (Mielenterveysseura.fi). Rentoutuminen lisää positiivista ajattelua ja vaikuttaa mielialaa kohentavasti. Rentoutuminen parantaa luovuutta ja lisää oppimis- ja keskittymiskykyä (HyväTerveys.fi). Rentoutuneena ongelmiin saattaa löytää ratkaisun kuin huomaamatta. Usko omiin kykyihin vahvistuu ja uusien asioiden vastaanottaminen on helpompaa avoimin mielin. Levänneillä aivoilla ajatukset selkeytyvät ja visiot kirkastuvat. Priorisointi helpottuu ja tehokkuus kasvaa.

Ota siis aikaa itsellesi ja kuuntele kehoasi. Ei ole yhtä ja oikeaa tapaa rentoutua. Lähde joogasalille, merenrannalle tai leikittele meikkilaukun sisällöllä ja loihdi uusi luottomeikki syksyyn! Tee sitä, mikä tuottaa sinulle voimakkaan ja levollisen olotilan.

6 tapaa, joilla rentoudun parhaiten:

  • Pelleily ja huono huumori siskoni kanssa.
  • Lasillinen valkoviiniä hyvässä seurassa viihtyisässä ravintolassa. Ehdoton arjen ykkönen!
  • Mökkeily ja saunominen. Juhannus veden äärellä tai viikko Levillä talven pimeimpänä aikana ovat paras tapa nollata keho ja mieli täydellisesti.
  • Oma sänky, suihkunraikas fiilis, kasa tyynyjä ja lempisarja.
  • Pienet arjen hemmotteluhetket, esimerkiksi päiväkahvit keskustassa, lounastreffit ystävän kanssa tai ihana kotitekoinen illallinen omassa keittiössä.
  • Pitkä ja rauhallinen kävelylenkki luonnon keskellä, ja muu liikkuminen luonnossa.

Ihanaa ja rentouttavaa keskiviikkoa! Nauttikaa elämästä.

​LOOK OF THE DAY

Faux fur collar and sweater ​BikBok
Culottes ​Zara
​Shoes ​Nelly

Suunnittele blogisi - valitse Nouwin monista malleista tai tee omasi, "osoita ja napsauta" - Napsauta tästä

Likes

Comments